WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Od momentu stwierdzenia u Twego dziecka niepełnosprawności bądź zagrożenia niepełnosprawnością - aż do rozpoczęcia nauki w szkole, możesz uzyskać wykwalifikowaną pomoc, której celem jest tak zwane "wczesne wspomaganie rozwoju".
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zespół działań, których celem jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. Zakres oddziaływań może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd. W celu uzyskania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, rodzice składają wniosek w poradnii psychologiczno-pedagogicznej.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
- przedszkolu,
- szkole podstawowej,
- w specjalistycznych ośrodkach
- publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej
METODY TERAPEUTYCZNE REALIZOWANE W RAMACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
Program aktywności Knillów:
- rozbudowanie aktywności dziecka niepełnosprawnego, zachęcanie go do działania, przejawiania własnej inicjatywy,
- tworzenie okazji do doświadczania i nabywania podstawowych informacji o sobie, co następuje w toku wykonywania sekwencji ćwiczeń ruchowych,
- ćwiczeniom towarzyszy muzyka - stanowi ona istotny element wszystkich programów, bowiem każde działanie zaczynają i kończą określone dźwięki,
- ćwiczenia następują po sobie według stałego schematu, co czyni zajęcia dla dziecka przewidywalnymi i bezpiecznymi,
- aktywność ruchowa sprzyja kształtowaniu świadomości swojego ciała, pozwala również nawiązywać bliski kontakt emocjonalny z innymi osobami.
Metody pedagogiki zabawy:
Zabawa jest dominującą formą aktywności dziecka. W celu wspomagania rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka, wzbogacania doświadczeń, rozwijania nowych umiejętności stosuje się metodę pedagogiki zabawy:
- zabawy stymulacyjne z użyciem płachty animacyjnej,
- pląsów, korowodów, tańców integrujących grupę,
- zabaw ruchowych i logorytmiki
Metoda Integracji Sensorycznej:
Polega na dostarczaniu kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych poprzez
różnorodne ćwiczenia na specjalistycznym sprzęcie. Podczas terapii
dziecko nie ćwiczy konkretnych umiejętności, lecz poprawiając integrację
sensoryczną wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych
umiejętności, a one pojawiają się w sposób naturalny jako konsekwencja
poprawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
Metoda Dobrego Startu
Metodę tę wykorzystuje się głównie w celu przygotowania dzieci do
nauki pisania i czytania. Założeniem metody Dobrego Startu jest
jednoczesne rozwijanie mowy, funkcji wzrokowych, słuchowych, dotykowych,
motorycznych oraz współdziałanie między tymi funkcjami (tzw. integracja
percepcyjno-motoryczna).
Zajęcia składają się z kilku etapów:
- ćwiczenia koncentracji uwagi i orientacji w schemacie ciała, uczenie się piosenki),
- ćwiczenia ruchowe (zabawy ruchowe nawiązujące do treści piosenki),
- ćwiczenia ruchowo - słuchowe (wystukiwanie rytmu do śpiewanej piosenki na bębenku, woreczkach z grochem, itp.)
- ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe (wykonywanie wzorów literopodobnych, liter w rytm śpiewanej piosenki: rysowanie w powietrzu, na stole, na tackach z kaszą, tabliczkach, papierze),
- ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, wyciszające
Dziecięca matematyka E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- intensywne wspomaganie operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym,
- rozwijanie umiejętności matematycznych niezbędnych w codziennym życiu i wymaganych potem na lekcjach matematyki,
- kształtowanie odporności emocjonalnej potrzebnej dzieciom do pokonywania trudności,
- kształtowanie sprawności manualnej, precyzji spostrzegania i koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Metoda Ruchu Rozwijającego V. Sherborne:
Metoda nawiązuje do wczesnodziecięcych doświadczeń
człowieka. Wykorzystuje ruch, dotyk, wzajemne relacje fizyczne,
emocjonalne i społeczne do rozwoju świadomości samego siebie i
wzmocnienia kontaktu z innymi ludźmi.
Istotnym doświadczeniem na zajęciach jest język ciała. Występują tu określone typy zabaw wykorzystujące:
- relację opiekuńczą „z”
- relację „razem”
- relację „przeciwko”.
Metoda werbo-tonalna:
- metoda rehabilitacji słuchu i mowy osób z uszkodzeniem słuchu;
- wykorzystywana w terapii dzieci z różnorodnymi zaburzeniami komunikacji,
- wykorzystuje się relacje zachodzące pomiędzy mową a ruchem – przełożenia ruchów całego ciała (makroruchy) na ruchy narządów mowy (mikroruchy).
W metodzie wykorzystywane są:
- zabawy fonacyjne – służące do wywołania i utrwalenia poszczególnych głosek;
- rytm ciała – służący do wywoływania głosu i korygowania nieprawidłowej artykulacji, tworzenia sylab, wyrazów i zdań;
- rytm muzyczny – służący do rozwoju struktury suprasegmentalnej mowy.
Wychowanie słuchowe
To całość różnorodnych ćwiczeń prowadzonych w celu stymulowania rozwoju percepcji słuchowej u dzieci z wadą słuchu i dzieci słyszących z zaburzeniami rozwoju. Etapy pracy z dzieckiem:
- wykrywanie dźwięków - trening reagowania na dźwięk.
- różnicowanie (dyskryminacje) dźwięków – dostrzeganie różnic i podobieństw pomiędzy dźwiękami i reagowania na nie w zróżnicowany sposób.
- identyfikacja – rozpoznanie dźwięku poprzez wskazanie, powtórzenie, nazwanie dźwięku,
- rozpoznawanie i rozumienie mowy.
Metoda symultaniczno - sekwencyjna prof. J. Cieszyńskiej:
- nauka wczesnego czytania metodą sylabową,
- wykorzystywana jest w pracy logopedów i pedagogów jako sposób utrwalania prawidłowej artykulacji głosek w sylabach i wyrazach oraz w pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji