CENNIK
Diagnoza integracji sensorycznej(3 spotkania po 60 min) - wywiad, obserwacja, próby diagnostyczne, opinia i omówienie) - 400 zł
Terapia integracji sensorycznej (1 lub 2 razy w tygodniu) - 100 zł / 60 min
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Integracja Sensoryczna to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące ze wszystkich zmysłów w taki sposób, by mogły być użyte do celowego działania. W procesie tym informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów mózg segreguje, rozpoznaje, interpretuje, łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska. Dzięki temu dzieci rozwijają się prawidłowo.
Diagnoza Integracji Sensorycznej obejmuje:
- wywiad z rodzicami dziecka
- Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego
- Kliniczną Obserwację Integracji Sensorycznej i inne próby
- Południowokalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej (dzieci od 4 r.ż. i podejmujące współpracę)
Nie wszystkie dzieci podlegają w całości wyżej wymienionej procedurze.
Wskazania do diagnozy i terapii Integracji Sensorycznej:
- podwyższony poziom pobudzenia i aktywności (nadruchliwość),
- obniżony poziom aktywności (ociężałość, pasywność, brak tolerancji na ruch, niepewność podczas poruszania się),
- opóźniony rozwój ruchowy, niezgrabność ruchowa, obniżony poziom koordynacji wzrokowo - ruchowej, trudności z utrzymaniem równowagi, problemy z samoobsługą i samodzielnością,
- zaburzenia praksji czyli planowania motorycznego,
- zaburzenia percepcji słuchowej,
- zaburzenia percepcji wzrokowej,
- opóźniony rozwój mowy,
- trudności z nauką: czytaniem, pisaniem, matematyką (trudności z rozpoznawaniem liter, cyfr, mylenie i odwracanie liter, pismo lustrzane, przekręcanie sylab, wyrazów, czytanie wyrazów od końca, trudności z rachunkiem pamięciowym),
- obniżona sprawność w zakresie grafomotoryki (nieprawidłowe napięcie mięśniowe, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, szybka męczliwość, podpieranie się podczas pisania, czytania),
- trudności z koncentracją uwagi,
- słaba organizacja zachowania (bałagan wokół swojej osoby, własnego miejsca pracy, słabe wyczucie odległości),
- problemy emocjonalne (brak stabilności emocjonalnej, chwiejność, labilność emocji, reakcje lękowe, nieśmiałość, niska samoocena),
- zaburzone relacje społeczne i problemy w kontaktach społecznych z innymi ludźmi.
Kwestionariusz Integracji Sensorycznej
Jeśli znajdziesz określenia ,które charakteryzują zachowanie Twojego dziecka może to oznaczać ryzyko zaburzeń integracji sensorycznej.
I. DOTYK
- Przesadnie reaguje na niewielki ból
- Nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia
- Lubi aktywności związane z brudzeniem się / malowanie palcami /
- Unika aktywności związanych z brudzeniem /lepienie w plastelinie/
- Nie lubi być niespodziewanie dotykany /lekko/
- Lubi być dotykany /uwielbia to , poszukuje tego/
- Poszukuje fizycznie agresywnego kontaktu /uderza w ludzi ściany/
- Jest szczególnie łaskotliwy
- Unika używania dłoni do eksploracji dotykowej obiektów
- Preferuje pewne ubrania i/lub narzeka na metki, mówi że niektóre ubrania drapią są za sztywne
II. RÓWNOWAGA I RUCH
Pierwsza część pytań odnosi się do podwrażliwości, a druga do nadwrażliwości
- Ma słabą równowagę
- Ma lub miał duże problemy z nauką jazdy na rowerze
- Podpiera głowę podczas rysowania pisania
- Lubi kręcić się na karuzeli, krześle obrotowym
- Często huśta się na krześle lub przyjmuje pozycję głową do dołu
- Uwielbia huśtanie się na huśtawkach
- Uwielbia szybki ruch
lub
- Wygląda na przerażonego w przestrzeni /nie huśta się itp
- Unika szybkiego ruchu
- Ma chorobę lokomocyjną
- Lubi ruch który sam inicjuje nie lubi gdy ktoś nim porusz, huśta
- Nie lubi próbować nowych zadań ruchowych
- Nie lubi wysokości, boi się wspinać
III. KOORDYNACJA
- Ma problemy z manipulacją /cięcie , rysowanie, zapinanie/
- Jest niezgrabny ruchowo, często przewraca się
- Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych
- Ma trudności z różnicowaniem prawo –lewo /powyżej 7 r.ż
- Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje
- Źle trzyma ołówek
- Brzydko pisze, nie mieści się w liniach
- Nie potrafi wiązać sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się
- Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami
- Ma trudności w łapaniu i/lub kopaniu piłki
IV. NAPIĘCIE MIĘŚNI
- Wygląda na rozluźnionego , wiotkiego
- Ma nieprawidłową postawę gdy siedzi lub stoi
- Zbyt mocno ściska przedmioty /np. ołówek/
- Zbyt lekko ściska przedmioty/np. ołówek/
- Szybko się męczy
- Unika zabaw i gier ruchowych
- Podpiera głowę podczas rysowania, pisania
- Raczej prowadzi siedzący tryb życia
- Jest niezgrabny ruchowo
- Ma trudności z podnoszeniem cięższych przedmiotów
V. SŁUCH
- Jest zirytowany , pobudzony lub zalękniony w miejscach gdzie jest głośno
- Jest bardzo wrażliwy na dźwięki
- Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym
- Myli się wykonując polecenia słowne
- Potrzebuje powtarzania poleceń ,wskazówek
- Myli podobne dźwiękowo słowa
- Zatyka uszy na niektóre dźwięki
- Lubi dziwne dźwięki, lubi powtarzać pewne dźwięki
- Mruczy, śpiewa ,mówi do siebie podczas wykonywania zadania
- Unika zabawek innych przedmiotów wydających dźwięki
VI. WZROK
- Nadwrażliwy na światło; woli światło rozproszone, półmrok
- Ma problemy z różnicowaniem kształtów
- Krótki okres fiksacji wzrokowej / skupienia wzroku na przedmiocie/
- Z trudnością śledzi poruszający się przedmiotu /gubi go/
- Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu
- Jest bardzo pobudzony gdy ma do czynienia z wieloma bodźcami wzrokowymi
- Odmawia zasłaniania oczu, ograniczenia widzenia
- Odwraca litery, sylaby, słowa
- Ma problemy z przepisywaniem z tablicy, książki
- Mruży oczy podczas słonecznego dnia
VII. WĘCH
- Nadwrażliwy na pewne zapachy
- Ignoruje nawet ostre i nieprzyjemne zapachy
- Ma trudności z różnicowaniem zapachów
- Często zatyka nos mówiąc ,że „śmierdzi”
- Nie je pokarmów bez wcześniejszego wąchania
- Nadwrażliwy na zapach perfum, mydła, wody kolońskiej
- Lubi wąchać różne rzeczy nie służące do jedzenia
- Lubi mocno doprawione pokarmy
- Preferuje pokarmy o łagodnym smaku
- Ma łatwy odruch wymiotny na wiele zapachów
VIII. UWAGA I ZACHOWANIE
- Jest nerwowy , pobudzony
- Jest impulsywny, /” wyrywa się” zanim zakończymy instrukcję/
- Ma problemy z organizacją zachowania , wykonywanych zadań
- Nie może dłużej skupić się na zadaniu
- Bardzo lubi biegać, skakać, jest ciągle w ruchu
- Szybko i łatwo pobudzony przez dźwięki, światło itd.
- Niespokojny wówczas gdy trzeba być cicho i koncentrować się
- Łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu
- Szybko się rozprasza
- Lubi biegać podskakiwać, być w ruchu
Kwestionariusz ryzyka zaburzeń integracji sensorycznej – niemowlęta
Jeśli twoje dziecko jest bardzo drażliwe, często się budzi, dużo płacze, trudno je uspokoić to sprawdź czy to zachowanie nie wynika z zaburzeń integracji sensorycznej. Zastanów się czy wymienione poniżej stwierdzenia nie charakteryzują twoje dziecko. Jeśli większość z nich określa zachowanie twojego dziecka to być może powinieneś zgłosić się do terapeuty integracji sensorycznej na pełne badania w tym zakresie. Kwestionariusz nie pozwala na samodzielne stawianie diagnozy.
- Jest drażliwy, hałaśliwy
- Łatwo przechodzi od łkania do intensywnego płaczu
- Trudno je uspokoić poprzez noszenie na ręku, przytulanie
- Nie potrafi spokojnie czekać na posiłek
- Domaga się stałego towarzystwa rodziców
- Ma nagłe wybuchy złości
- Budzi się wiele razy w ciągu nocy
- Trudno zasypia
- Jest zaniepokojony płacze podczas mycia twarzy lub włosów
- Bardziej niż inne dzieci reaguje na niektóre dźwięki
- Jest wyraźnie zaniepokojony w nowych miejscach
- Ma łatwy odruch wymiotny
- Jest pobudzony, płacze podczas smarowania twarzy kremem
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (SI)
Terapia Integracji Sensorycznej ma postać "naukowej zabawy", w której dziecko bawi się i uczy jednocześnie. Polega na dostarczaniu kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych poprzez różnorodne ćwiczenia. Podczas terapii dziecko nie ćwiczy konkretnych umiejętności, lecz poprawiając integrację sensoryczną wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności, a one pojawiają się w sposób naturalny jako konsekwencja poprawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
Metoda Integracji Sensorycznej jest wykorzystywana w pracy z dziećmi:
- z grupy ryzyka (zagrożona ciąża, obciążenia okołoporodowe, cesarskie cięcie, wcześniactwo, czynniki dziedziczne) jako działanie profilaktyczne, które podjęte we wczesnym okresie rozwoju dziecka zmniejsza lub eliminuje ryzyko wystąpienia zaburzeń integracji sensorycznej,
- wykazującymi opóźnienia w rozwoju mowy, rozwoju ruchowym,
- mającymi trudności szkolne (trudności z czytaniem, pisaniem, ortografią),
- z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD),
- z autyzmem,
- z zespołem Aspergera,
- z zaburzeniami uwagi (ADD),
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- z zespołem Downa,
- z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym,
- z kruchym chromosomem X.