CENNIK

Diagnoza integracji sensorycznej

(3 spotkania po 60 min) - wywiad, obserwacja, próby diagnostyczne, opinia i omówienie) - 400 zł

Terapia integracji sensorycznej (1 lub 2 razy w tygodniu) - 100 zł / 60 min 

INTEGRACJA SENSORYCZNA

Integracja Sensoryczna to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące ze wszystkich zmysłów w taki sposób, by mogły być użyte do celowego działania. W procesie tym informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów mózg segreguje, rozpoznaje, interpretuje, łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska. Dzięki temu dzieci rozwijają się prawidłowo.

Diagnoza Integracji Sensorycznej obejmuje:

  • wywiad z rodzicami dziecka
  • Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego
  • Kliniczną Obserwację Integracji Sensorycznej i inne próby
  • Południowokalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej (dzieci od 4 r.ż. i podejmujące współpracę)

Nie wszystkie dzieci podlegają w całości wyżej wymienionej procedurze.

Wskazania do diagnozy i terapii Integracji Sensorycznej:

  • podwyższony poziom pobudzenia i aktywności (nadruchliwość),
  • obniżony poziom aktywności (ociężałość, pasywność, brak tolerancji na ruch, niepewność podczas poruszania się),
  • opóźniony rozwój ruchowy, niezgrabność ruchowa, obniżony poziom koordynacji wzrokowo - ruchowej, trudności z utrzymaniem równowagi, problemy z samoobsługą i samodzielnością,
  • zaburzenia praksji czyli planowania motorycznego,
  • zaburzenia percepcji słuchowej,
  • zaburzenia percepcji wzrokowej,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • trudności z nauką: czytaniem, pisaniem, matematyką (trudności z rozpoznawaniem liter, cyfr, mylenie i odwracanie liter, pismo lustrzane, przekręcanie sylab, wyrazów, czytanie wyrazów od końca, trudności z rachunkiem pamięciowym),
  • obniżona sprawność w zakresie grafomotoryki (nieprawidłowe napięcie mięśniowe, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, szybka męczliwość, podpieranie się podczas pisania, czytania),
  • trudności z koncentracją uwagi,
  • słaba organizacja zachowania (bałagan wokół swojej osoby, własnego miejsca pracy, słabe wyczucie odległości),
  • problemy emocjonalne (brak stabilności emocjonalnej, chwiejność, labilność emocji, reakcje lękowe, nieśmiałość, niska samoocena),
  • zaburzone relacje społeczne i problemy w kontaktach społecznych z innymi ludźmi.


Kwestionariusz Integracji Sensorycznej


Jeśli znajdziesz określenia ,które charakteryzują zachowanie Twojego dziecka może to oznaczać ryzyko zaburzeń integracji sensorycznej.

I. DOTYK

  • Przesadnie reaguje na niewielki ból
  • Nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia
  • Lubi aktywności związane z brudzeniem się / malowanie palcami /
  • Unika aktywności związanych z brudzeniem /lepienie w plastelinie/
  • Nie lubi być niespodziewanie dotykany /lekko/
  • Lubi być dotykany /uwielbia to , poszukuje tego/
  • Poszukuje fizycznie agresywnego kontaktu /uderza w ludzi ściany/
  • Jest szczególnie łaskotliwy
  • Unika używania dłoni do eksploracji dotykowej obiektów
  • Preferuje pewne ubrania i/lub narzeka na metki, mówi że niektóre ubrania drapią są za sztywne

II. RÓWNOWAGA I RUCH

Pierwsza część pytań odnosi się do podwrażliwości, a druga do nadwrażliwości

  • Ma słabą równowagę
  • Ma lub miał duże problemy z nauką jazdy na rowerze
  • Podpiera głowę podczas rysowania pisania
  • Lubi kręcić się na karuzeli, krześle obrotowym
  • Często huśta się na krześle lub przyjmuje pozycję głową do dołu
  • Uwielbia huśtanie się na huśtawkach
  • Uwielbia szybki ruch

lub

  • Wygląda na przerażonego w przestrzeni /nie huśta się itp
  • Unika szybkiego ruchu
  • Ma chorobę lokomocyjną
  • Lubi ruch który sam inicjuje nie lubi gdy ktoś nim porusz, huśta
  • Nie lubi próbować nowych zadań ruchowych
  • Nie lubi wysokości, boi się wspinać

III. KOORDYNACJA

  • Ma problemy z manipulacją /cięcie , rysowanie, zapinanie/
  • Jest niezgrabny ruchowo, często przewraca się
  • Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych
  • Ma trudności z różnicowaniem prawo –lewo /powyżej 7 r.ż
  • Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje
  • Źle trzyma ołówek
  • Brzydko pisze, nie mieści się w liniach
  • Nie potrafi wiązać sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się
  • Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami
  • Ma trudności w łapaniu i/lub kopaniu piłki

IV. NAPIĘCIE MIĘŚNI

  • Wygląda na rozluźnionego , wiotkiego
  • Ma nieprawidłową postawę gdy siedzi lub stoi
  • Zbyt mocno ściska przedmioty /np. ołówek/
  • Zbyt lekko ściska przedmioty/np. ołówek/
  • Szybko się męczy
  • Unika zabaw i gier ruchowych
  • Podpiera głowę podczas rysowania, pisania
  • Raczej prowadzi siedzący tryb życia
  • Jest niezgrabny ruchowo
  • Ma trudności z podnoszeniem cięższych przedmiotów

V. SŁUCH

  • Jest zirytowany , pobudzony lub zalękniony w miejscach gdzie jest głośno
  • Jest bardzo wrażliwy na dźwięki
  • Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym
  • Myli się wykonując polecenia słowne
  • Potrzebuje powtarzania poleceń ,wskazówek
  • Myli podobne dźwiękowo słowa
  • Zatyka uszy na niektóre dźwięki
  • Lubi dziwne dźwięki, lubi powtarzać pewne dźwięki
  • Mruczy, śpiewa ,mówi do siebie podczas wykonywania zadania
  • Unika zabawek innych przedmiotów wydających dźwięki

VI. WZROK

  • Nadwrażliwy na światło; woli światło rozproszone, półmrok
  • Ma problemy z różnicowaniem kształtów
  • Krótki okres fiksacji wzrokowej / skupienia wzroku na przedmiocie/
  • Z trudnością śledzi poruszający się przedmiotu /gubi go/
  • Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu
  • Jest bardzo pobudzony gdy ma do czynienia z wieloma bodźcami wzrokowymi
  • Odmawia zasłaniania oczu, ograniczenia widzenia
  • Odwraca litery, sylaby, słowa
  • Ma problemy z przepisywaniem z tablicy, książki
  • Mruży oczy podczas słonecznego dnia

VII. WĘCH

  • Nadwrażliwy na pewne zapachy
  • Ignoruje nawet ostre i nieprzyjemne zapachy
  • Ma trudności z różnicowaniem zapachów
  • Często zatyka nos mówiąc ,że „śmierdzi”
  • Nie je pokarmów bez wcześniejszego wąchania
  • Nadwrażliwy na zapach perfum, mydła, wody kolońskiej
  • Lubi wąchać różne rzeczy nie służące do jedzenia
  • Lubi mocno doprawione pokarmy
  • Preferuje pokarmy o łagodnym smaku
  • Ma łatwy odruch wymiotny na wiele zapachów

VIII. UWAGA I ZACHOWANIE

  • Jest nerwowy , pobudzony
  • Jest impulsywny, /” wyrywa się” zanim zakończymy instrukcję/
  • Ma problemy z organizacją zachowania , wykonywanych zadań
  • Nie może dłużej skupić się na zadaniu
  • Bardzo lubi biegać, skakać, jest ciągle w ruchu
  • Szybko i łatwo pobudzony przez dźwięki, światło itd.
  • Niespokojny wówczas gdy trzeba być cicho i koncentrować się
  • Łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu
  • Szybko się rozprasza
  • Lubi biegać podskakiwać, być w ruchu


Kwestionariusz ryzyka zaburzeń integracji sensorycznej – niemowlęta

Jeśli twoje dziecko jest bardzo drażliwe, często się budzi, dużo płacze, trudno je uspokoić to sprawdź czy to zachowanie nie wynika z zaburzeń integracji sensorycznej. Zastanów się czy wymienione poniżej stwierdzenia nie charakteryzują twoje dziecko. Jeśli większość z nich określa zachowanie twojego dziecka to być może powinieneś zgłosić się do terapeuty integracji sensorycznej na pełne badania w tym zakresie. Kwestionariusz nie pozwala na samodzielne stawianie diagnozy.

  • Jest drażliwy, hałaśliwy
  • Łatwo przechodzi od łkania do intensywnego płaczu
  • Trudno je uspokoić poprzez noszenie na ręku, przytulanie
  • Nie potrafi spokojnie czekać na posiłek
  • Domaga się stałego towarzystwa rodziców
  • Ma nagłe wybuchy złości
  • Budzi się wiele razy w ciągu nocy
  • Trudno zasypia
  • Jest zaniepokojony płacze podczas mycia twarzy lub włosów
  • Bardziej niż inne dzieci reaguje na niektóre dźwięki
  • Jest wyraźnie zaniepokojony w nowych miejscach
  • Ma łatwy odruch wymiotny
  • Jest pobudzony, płacze podczas smarowania twarzy kremem


TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (SI)


Terapia Integracji Sensorycznej ma postać "naukowej zabawy", w której dziecko bawi się i uczy jednocześnie. Polega na dostarczaniu kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych poprzez różnorodne ćwiczenia. Podczas terapii dziecko nie ćwiczy konkretnych umiejętności, lecz poprawiając integrację sensoryczną wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności, a one pojawiają się w sposób naturalny jako konsekwencja poprawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.


Metoda Integracji Sensorycznej jest wykorzystywana w pracy z dziećmi:

  • z grupy ryzyka (zagrożona ciąża, obciążenia okołoporodowe, cesarskie cięcie, wcześniactwo, czynniki dziedziczne) jako działanie profilaktyczne, które podjęte we wczesnym okresie rozwoju dziecka zmniejsza lub eliminuje ryzyko wystąpienia zaburzeń integracji sensorycznej,
  • wykazującymi opóźnienia w rozwoju mowy, rozwoju ruchowym,
  • mającymi trudności szkolne (trudności z czytaniem, pisaniem, ortografią),
  • z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD),
  • z autyzmem,
  • z zespołem Aspergera,
  • z zaburzeniami uwagi (ADD),
  • z niepełnosprawnością intelektualną,
  • z zespołem Downa,
  • z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym,
  • z kruchym chromosomem X.