INDYWIDULANA STYMULACJA SŁUCHOWA - IAS
Jej twórcą jest dr Kjeld Johansen - duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją ( www.dyslexia-lab.dk). W swojej pracy Johansen oparł się na doświadczeniach Christiana A. Volfa.
Zaletą metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena jest:
- jej dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków, gdyż ma miejsce w domu dziecka,
- to, że odbywa się w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu, co jest istotne dla wielu dzieci np. z autyzmem
- w trakcje stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie
Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS), w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT) . Inne terapie dźwiękiem w formie treningów słuchowych - Metoda Tomatisa, AIT (Auditory Integration Training), Samonas Sound Therapy.
Indywidualny Program Stymulacji Słuchowej nagrany na płyty CD do odtwarzania w domu lub szkole.
Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia przetwarzanie bodźców słuchowych. Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków,lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie. To znaczy, że osoba z tym zaburzeniem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).
W
konsekwencji często pojawiają się trudności w rozwoju mowy,
prawidłowej artykulacji, uczeniu się, czytaniu, koncentracji uwagi,
konstruowaniu wypowiedzi pisemnych, pianiu. W klasie dzieci z tym
zaburzeniem mogą pozostawać na uboczu z powodu nieśmiałości, niskiej
samooceny.
Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:
- Zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
- Czytanie,
- Rozumienie mowy,
- Artykulację,
- Komunikację,
- Samoocenę,
- Harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,
- Utrzymanie równowagi,
- Koordynację ruchów,
- Motorykę.
Indywidualna Symulacja Słuchu dr K. Johansena IAS dla dzieci, młodzieży, dorosłych z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu.
Pracujemy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi:
- małymi dziećmi ( od 3 r. ż),
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z dysleksją,
- z ADHD,
- z zaburzeniami koncentracji,
- z zaburzeniami uwagi słuchowej,
- z zaburzeniami percepcji słuchowej,
- z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń,
- z osobami z porażeniem mózgowym,
- z osobami, które wykazują nadwrażliwość na dźwięki,
- z osobami z autyzmem.
Wstępny Kwestionariusz Johansena - IAS dla dzieci z problemami słuchu (TAK / NIE)
- Czy występowały problemy z infekcjami ucha / perlaki i / lub problemy ze słuchem?
- Czy dziecko ma trudności ze słuchem przy dużym natężeniu odgłosów w tle?
- Czy występują trudności ze zrozumieniem wypowiedzi ustnych jak również z ich prawidłowym rozumieniem?
- Kiedy dziecko odpowiada na ustne pytania czy robi to powoli z dużym wysiłkiem (widać, że się zastanawia)?
- Czy występuje nadwrażliwość na głośne dźwięki lub określone tony?
- Czy zdarza się, że dziecko nie rozumie ustnych wypowiedzi?
- Czy dziecko mówi monotonnie, bez wyraźnej intonacji, nie umie utrzymać rytmu podczas mówienia?
- Czy u dziecka wystąpiło opóźnienie rozwoju mowy lub zasób wyrazów i znajomość gramatyki jest uboga?
- Czy dziecko jest lub było poddawane terapii mowy?
- Czy dziecko ma problemy w przedszkolu / szkole?
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena
opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym - istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.
Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki
instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do
domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki. Postępy
terapii kontrolowane są co 4 do 8 tygodni (zależnie od wieku), za każdym
razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD
z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa 6-10 miesięcy.
DIAGNOZA WSTĘPNA:
- Pierwsza wizyta – konsultacja, wywiad, badanie audiometryczne, test na lateralizację,test dychotoniczny ..................250 zł
- Wydanie diagnozy na piśmie - 50 zł
- Pierwsza wizyta – konsultacja, wywiad, test na lateralizację, test dychotyczny (bez badania audiometrycznego) ....... 200zł
- W razie potrzeby spotkanie może być podzielone na dwie wizyty
PŁYTY DO TERAPII DOMOWEJ:
- Płyta zindywidualizowana .........................320 zł
- Płyta standardowa ................................... 280 zł
DIAGNOZA KONTROLNA:
- Kolejna wizyta - wywiad, badanie audiometryczne, test na lateralizację, test dychotyczny ................. 150 zł