INDYWIDULANA STYMULACJA SŁUCHOWA - IAS

Jej twórcą jest dr Kjeld Johansen - duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją ( www.dyslexia-lab.dk). W swojej pracy Johansen oparł się na doświadczeniach Christiana A. Volfa.

Zaletą metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena jest:

  • jej dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków, gdyż ma miejsce w domu dziecka,
  • to, że odbywa się w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu, co jest istotne dla wielu dzieci np. z autyzmem
  • w trakcje stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie

Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS), w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT) . Inne terapie dźwiękiem w formie treningów słuchowych - Metoda Tomatisa, AIT (Auditory Integration Training), Samonas Sound Therapy.

Indywidualny Program Stymulacji Słuchowej nagrany na płyty CD do odtwarzania w domu lub szkole.

Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia przetwarzanie bodźców słuchowych. Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków,lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie. To znaczy, że osoba z tym zaburzeniem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).

W konsekwencji często pojawiają się trudności w rozwoju mowy, prawidłowej artykulacji, uczeniu się, czytaniu, koncentracji uwagi, konstruowaniu wypowiedzi pisemnych, pianiu. W klasie dzieci z tym zaburzeniem mogą pozostawać na uboczu z powodu nieśmiałości, niskiej samooceny.

Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:

  • Zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
  • Czytanie,
  • Rozumienie mowy,
  • Artykulację,
  • Komunikację,
  • Samoocenę,
  • Harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,
  • Utrzymanie równowagi,
  • Koordynację ruchów,
  • Motorykę.

Indywidualna Symulacja Słuchu dr K. Johansena IAS dla dzieci, młodzieży, dorosłych z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu.

Pracujemy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi:

  • małymi dziećmi ( od 3 r. ż),
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z dysleksją,
  • z ADHD,
  • z zaburzeniami koncentracji,
  • z zaburzeniami uwagi słuchowej,
  • z zaburzeniami percepcji słuchowej,
  • z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń,
  • z osobami z porażeniem mózgowym,
  • z osobami, które wykazują nadwrażliwość na dźwięki,
  • z osobami z autyzmem.

Wstępny Kwestionariusz Johansena - IAS dla dzieci z problemami słuchu (TAK / NIE)

  1. Czy występowały problemy z infekcjami ucha / perlaki i / lub problemy ze słuchem?
  2. Czy dziecko ma trudności ze słuchem przy dużym natężeniu odgłosów w tle?
  3. Czy występują trudności ze zrozumieniem wypowiedzi ustnych jak również z ich prawidłowym rozumieniem?
  4. Kiedy dziecko odpowiada na ustne pytania czy robi to powoli z dużym wysiłkiem (widać, że się zastanawia)?
  5. Czy występuje nadwrażliwość na głośne dźwięki lub określone tony?
  6. Czy zdarza się, że dziecko nie rozumie ustnych wypowiedzi?
  7. Czy dziecko mówi monotonnie, bez wyraźnej intonacji, nie umie utrzymać rytmu podczas mówienia?
  8. Czy u dziecka wystąpiło opóźnienie rozwoju mowy lub zasób wyrazów i znajomość gramatyki jest uboga?
  9. Czy dziecko jest lub było poddawane terapii mowy?
  10. Czy dziecko ma problemy w przedszkolu / szkole?

Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena

opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym - istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.

Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 8 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa 6-10 miesięcy.


DIAGNOZA WSTĘPNA:

  • Pierwsza wizyta – konsultacja, wywiad, badanie audiometryczne, test na lateralizację,test dychotoniczny - 200 zł / 150 min
  • Pierwsza wizyta – konsultacja, wywiad, test na lateralizację, test dychotyczny (bez badania audiometrycznego) - 150zł / 100 min
  • W razie potrzeby spotkanie może być podzielone na dwie wizyty

PŁYTY DO TERAPII DOMOWEJ:

  • Płyta zindywidualizowana - 220 zł
  • Płyta standardowa - 200 zł

DIAGNOZA KONTROLNA:

  • Kolejna wizyta - wywiad, badanie audiometryczne, test na lateralizację, test dychotyczny - 120 zł / 90 min