TERAPIA PEDAGOGICZNA

reedukacja, zajęciami korekcyjno-kompensacyjne, to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Brak osiągnięć w nauce, częste niepowodzenia zazwyczaj wiążą się z trudnościami w czytaniu, pisaniu, liczeniu i innych czynnościach szkolnych i odnoszą się do dziec

  • o inteligencji przeciętnej i niższej niż przeciętna,
  • z zakłóceniami funkcji wzrokowych i słuchowych,
  • z zakłóceniami i opóźnieniami rozwoju ruchowego razem z zakłóceniami procesu lateralizacji
  • z zaburzeniami rozwoju procesów emocjonalno – motywacyjnych,
  • z zaburzeniami rozwoju mowy,
  • z zaburzeniami zdolności matematycznych,
  • z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych.

Trudnościom szkolnym często towarzyszą także trudności wychowawcze, zaburzenia aktywności, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia relacji społecznych.

Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom z zakłóceniami procesów poznawczych i emocjonalnych możliwości wszechstronnego rozwoju.

W celu eliminowania niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji pedagog oddziałuje za pomocą środków pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się.

Terapię pedagogiczną prowadzi się w formie indywidualnej i grupowej (liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 6 uczniów), by spowodować określone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno - motywacyjnej oraz wiedzy i umiejętnościach dziecka.

CEL TERAPII PEDAGOGICZNEJ:

  • Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych,
  • Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów,
  • Eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji
  • Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej.

ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ

  • Indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego dla każdego dziecka,
  • Powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniającego złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne dziecka,
  • Korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności,
  • Kompensacja zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych,
  • Systematyczności i ciągłość oddziaływania psychoterapeutycznego,

ORGANIZACJA DZIAŁAŃ TERAPEUTYCZNYCH

  • Diagnoza przejawów i przyczyn trudności szkolnych dziecka Opracowanie indywidualnego planu pracy z dzieckiem,
  • Zaprogramowanie kolejnych jednostek zajęciowych,
  • Ćwiczenia korekcyjne zaburzonych funkcji,
  • Ćwiczenia korekcyjno - kompensacyjne funkcji zaburzonej w koordynacji z bardziej sprawnymi
  • Ćwiczenia relaksacyjne i odpoczynkowe,
  • Oddziaływania psychoterapeutyczne.

ETAPY TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Etap przygotowawczy - praca z dzieckiem na materiale konkretnym - obrazki i abstrakcyjnym - litery i figury geometryczne. Kształtowanie dojrzałości dziecka do nauki czytania i pisania poprzez wykonywanie następujących oddziaływań:

  • ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej,
  • ćwiczenia sprawności ruchowej,
  • ćwiczenia rozmachowe,
  • ćwiczenia manualne - usprawnianie małych ruchów ręki,
  • ćwiczenia graficzne,
  • ćwiczenie funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej , które wpływa na opanowanie umiejętności czytania i pisania (ćwiczenia manualne pod kontrolą wzroku, ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej),
  • trening spostrzegawczości,
  • ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej,
  • trening orientacji przestrzennej i w schemacie ciała,
  • ćwiczenia pamięci wzrokowej,
  • ćwiczenie funkcji słuchowej: ćwiczenia wrażliwości słuchowej,koncentracji na bodźcach,różnicowanie dźwięków (otoczenia, nazwy liter - głoski),
  • trening pamięci słuchowej,
  • ćwiczenia rytmiczne,
  • ćwiczenia słuchu fonematycznego i fonetycznego (wyodrębnianie, różnicowanie, artykulacja).

Terapia właściwa - ćwiczenie nauki czytania i pisania na materiale obrazkowo - literowym (łączenie liter w sylaby i słowa). Po zakończeniu tego etapu dziecko umie czytać, rozumie to co czyta, przepisuje, napisze z pamięci proste słowa.


ZAJĘCIA ADAPTACYJNO - TERAPEUTYCZNE, przygotowujące do przedszkola

Zajęcia adaptacyjne są propozycją dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem i nie są gotowe do podjęcia nowych wyzwań, poznania nowych kolegów. Zajęcia mają na celu usamodzielnienie dziecka i pokazanie mu, ile radości daje wspólna zabawa z rówieśnikami i panią nauczycielką. Każde spotkanie trwa 60 minut.

Zapraszamy dzieci w wieku od 2 do 4 lat.

  • pomożemy Twojemu dziecku oswoić nieznane i poznać radość bycia przedszkolakiem,
  • przygotujemy malucha do przekroczenia progu przedszkola bez stresu i płaczu.

Celem naszych spotkań jest:

  • ułatwienie maluchowi bezstresowego wkroczenia w świat grupy przedszkolnej,
  • uwzględniamy indywidualne potrzeby każdego dziecka,
  • proponujemy urozmaicone, interesujące aktywności - śpiew, taniec, zabawy plastyczne itd.


OFERTA

Konsultacja pedagogiczna dzieci i młodzieży - 60 zł /60 min

Badanie pedagogiczne dzieci i młodzieży - 60 zł /60 min (1 - 2 spotkania)

Opinia pedagogiczna - 100zł /dokument

Opinia psychologiczno - pedagogiczna - 120zł /dokument

Terapia pedagogiczna indywidualna dzieci i młodzieży - 60 zł /60 min

Zajęcia adaptacyjno - terapeutyczne (grupowe) - 25 zł /60 min

Zajęcia przygotowujące dzieci do pierwszej klasy - 25 zł /60 min