GRUPOWE ZAJĘCIA ADAPTACYJNO - TERAPEUTYCZNE DLA DZIECI 5 - 6 LETNICH
Adaptacja jest to proces polegający na przystosowaniu się dziecka
lub grupy do funkcjonowania w zmienionym środowisku społecznym,
przystosowaniu się do nowych warunków. Adaptacja dziecka w przedszkolu może być okresem trudnym i długotrwałym zarówno dla dziecka jak i jego rodziców.
U wielu dzieci konieczność samodzielnego funkcjonowania w nowym, nieznanym środowisku, jakim jest przedszkole, wywołuje sytuację stresową – lęk, złość, upór, gniew, którą często przenoszą na pracowników przedszkola, rodziców lub inne dzieci.
ZAŁOŻENIA I CELE PROGRAMU
Głównym celem programu
jest stworzenie optymalnych warunków organizacyjnych, wychowawczych i
dydaktycznych umożliwiających właściwą adaptację dziecka w grupie przedszkolnej:
- wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w przedszkolu;
- zmniejszenie u dziecka lęku przed rozstaniem z rodzicami;
- rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych;
- nawiązanie bliskiego kontaktu w relacjach z dziećmi;
- obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola;
- ukształtowanie pozytywnego wizerunku przedszkola;
OCZEKIWANE EFEKTY
Dziecko potrafi:
- Spokojnie rozstać się z rodzicem,
- Przezwyciężyć lęk i obawy przed zmianą środowiska;
- Uczestniczyć w życiu grupy;
- Wesoło bawić się z kolegami i koleżankami;
- Przestrzegać podstawowych reguł życia codziennego;
- Przestrzegać zasadę zakazu samodzielnego oddalania się od grupy;
Rodzic:
- Ma poczucie bezpieczeństwa o swoje dziecko;
- Zna cele i zadania przedszkola;
- Wie, w co wyposażyć dziecko do przedszkola;
- Obserwuje swoje dziecko na tle rówieśników;
- Nawiązuje aktywną współpracę z pedagogiem
- Wie, w jaki sposób pomóc dziecku w procesie adaptacyjnym;
METODY PRACY WYKORZYSTANE W CZASIE REALIZACJI PROGRAMU
- Elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
- Elementy Pedagogiki Zabawy;
- Zabawy i ćwiczenia ruchowe;
- Zabawy naśladowcze;
- Działania plastyczne;
- Techniki relaksacyjne;
- Opowieści ruchowe;
TREŚCI PROGRAMOWE
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi,
- poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo
- zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
- wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;